Saturday, June 7, 2008

Oh sweet little black baby jesus child, why do you take my oil away???

Hej som næsten alle ved er benzin og diesel, udvundet af rå olie.
Nu kan man læse om demonstrationer over næsten hele verdnen mod de høje oliepriser og faldende dollar kurs.
Men når man nu tænker lidt over det hele, Olien kommer ikke igen vi har kun den smule som blev dannet for mange millioner år siden. der bliver brugt ca. 4 kubik km olie om året, og den anslåede oliereserve anslås at være ca. 143 kubik km. Når vi så tager med i beregningerne at vi øger forbruget med ca. 2.3% om året, og at kina vil op på 80-85.000 km motorvej med dertil hørende flere biler så er olien bare opbrugt inden for de næste få årtier.
http://www.peaceredding.org/Annual%20Oil%20Consumption%20-%20about%20one%20cubic%20mile.htm kan det vel ikke undre nogen at priserne ryger i vejret?

Af en eller anden grund er det første som man frygter persontransporten, men hvad med godstransport, fly og skibstrafikken? Opvarmning og elektricitet, bla. til kølingen af vores øl???
Her må vi vist vænne os til at have flere vindmøller i landskabet, og her kunne man måske overveje at sætte flere op, og så have dem mindre...
og hvad med solen, hvorfor ikke udskifte taget med solcellepaneler ihvertfald på den side der ikke vende mod nord:-)

Trods alt er jeg nu glad for min crusier den mest kraftfulde bil jeg har haft.

Iaften står den på grill og køleskabs kold pilsner

3 comments:

Anonymous said...

hej Mads. håber grillaftenen er gået godt. Vi griller også har haft en varm dag 27 grader kl. 15 i skyggen. Kan i hsve en god weekend. skal hilse fra jørn. hilsen moster

Anonymous said...

jawohl!!!

Unknown said...

hey broder-jord
Fandt lige bloggen frem igen. husk at du inden længe kan følge med på www.nowrunning.dk om din søs´ løbemeritter.
Jeg tog lige cph maraton den 18. maj og blev faktisk nr. 4 i min aldergruppe. nr. 44 samlet ud af over 1700 kvinder - det er sqisme godt.
Morten og jeg løber i Berlin i efteråret, men jeg håber at kunne lokke ham med til Reykjavik maraton næste år - det vil være nice.
Det er dejlig at kunne følge med i dit løb - også selvom du har slettet mig fra din venneliste på facebook (hvilket jeg er MEGET sur over!!!!).

Vi ses vel til juli? Tager du din pige med? Jeg tager min mand med.